Tak jako série fotek promítaná v dřevěné krabičce s otvory i místní dědictví může být představeno z různých perspektiv.

Skvělá byznysová strategie Amazonu aneb jak jít a nejít s hlavním proudem.

14. 7. 2014

Při prvním zhlédnutí následující informace by se mohlo zdát, že se Amazon definitivně zbláznil. Amazon vstoupil na už tak přeplněný trh s mobily se svým produktem Fire Phone (en).

Opak je pravdou!

Při přednáškách používám Amazon jako příklad skvěle promyšlené strategie, kdy na počátku si strategicky zvolil geniální produkt, který nemá reklamace, ani záruční lhůtu (viděli jste někoho, kdo by reklamoval knihu – daný titul z konkrétního vydavatelství je po celém trhu stejný a o prošlé lhůtě spotřeby kromě Leninových spisů nemluvě). Poté co Amazon získal kritickou masu zákazníků, rozšířil svoji nabídku o hudbu na CD (stejný typ produktu) a dnes prodává ve vybraných městech už i potraviny (které už reklamovat lze, včetně prošlé lhůty spotřeby). Ale využívá stejné distribuční kanály, stejné objednávkové rozhraní, na které jsou jeho spokojení zákazníci zvyklí.

Ale spadá do této strategie výroba mobilů?

Ano, pokud si uvědomíme, že nejvýznamnější funkce tohoto chytrého mobilu je aplikace FireFly (světluška), která je schopna 13 Megapixelovým fotoaparátem a dalšími senzory  identifikovat vše co vidíme, slyšíme.


Rozpozná texty, předměty, filmy, TV pořady, knihy, hry, CD, vizitky, webové adresy, čárové kódy a QR kódy atd. a rovnou vám nabídne z pestré 100 milionové nabídky obchodu Amazon, kde danou věc koupíte.

Objednávkový systém je samozřejmě součástí.
Dokázal někdo chytřeji vylepšit svoji službu stávajícím zákazníkům? "Máte u mě svůj účet, nakupujete u mě, tak já vám ještě více usnadním, abyste mohli u mě své peníze častěji a snadněji utrácet".

Celý svět internetu věcí - IOT (Internet Of Thing) je založen na tzv. „Digitalizaci analogových procesů“.

Čili vše, co se dodnes dělalo se zapojením analogových signálů, se zpracovává a přenáší digitálně. A jak probíhal nákup věcí do této doby? Očima jsme zaregistrovali něco, co se nám líbilo nebo jsme to potřebovali (optický odraz světla přenášený analogově okem do očního nervu a do mozku, kde se informace uložila), a hledali jsme, porovnáváním uložené informace v rozpoznávacím centru mozku s nabídkou (výloha, obchodu, katalog, web, e-shop), kde by se to dalo sehnat.
Amazon udělá celý tento proces za vás – digitálně. Ušetří vám nohy, čas a jaksi mimochodem vám odfiltruje ty produkty a služby, které ve své nabídce nemá podle přísloví „Co oči nevidí, srdce nebolí“.

Není to skvělý přístroj? Skoro by se dalo říci „Mobil (měj na mysli Fire Phone) – nejlepší přítel člověka – konzumenta.

Klobouk dolu před lidmi v Amazonu.

Podle časopisu Techcrunch Světluška otevřela nový ekosystém pro developery, jak by měly aplikace fungovat.


Do konce roku prý “Světluška“ bude schopna rozeznat umělecké předměty, viněty na lahvích překládat cizí jazyky – pak už bychom my konzumenti nemuseli umět a dělat „už vůbec nic“. ;-)

Kéž bych pro své klienty dokázal též navrhovat podobná řešení striktně naplňující zvolenou strategii.


Pro pokračování se musíte přihlásit

Vyhledávání

Přihlášení čtenáře

E-mail:
Heslo:

Radek Novotný
a DigitalStoryTelling

Radek Novotný Radek Novotný je podnikatel, konzultant, vědec a školitel. Již 10 let pomáhá obcím a neziskovým organizacím i soukromým osobám prezentovat místní dědictví formou digitálních příběhů a videí na multimediálních zařízeních.

Radek Novotný
novotny@digitalstorytelling.cz