3D pera jsou „sofistikovanější“ verzí tavných (lepících) pistolí, ale jsou určena k vlastní tvorbě nových objektů.
Podobně jako u 3D tiskárny se objekty tvoří postupným nanášením roztaveného plastu (aditivní výroba), nicméně tento proces probíhá ručně.
![]() |
![]() |
obr. práce s 3D perem | obr. proces nanášení plastu - detail |
Uživatel drží 3D pero v ruce (uvnitř kterého probíhá roztavení a vytlačování termoplastu) a pohybem nanáší plast na požadované místo (napájení 3D pera je na 12V, takže je pro děti bezpečné).
Nanesený plast rychle tuhne, takže práce s 3D pery je bezpečná ale zároveň akční, kdy dětem roste objekt přímo pod rukama.
3D tisk je přírodě přátelská technologie
Šablona a podklad umožňuje použít biodegradovatelný plast PLA, který je pro člověka a přírodu nezávadný.
Protože menší děti nejsou ještě tak manuálně zručné, aby vytvořily tzv. „ve vzduchu“ předmět volnou rukou podle svých představ, nejsou výsledky práce ale hlavně možnosti, tak velké.
![]() |
obr. práce s 3D perem volnou rukou |
Proto jsme vymysleli 3D omalovánky, kdy děti za pomoci 3D per vyplňují „vybarvují“ připravené šablony (Litmonky) různobarevnými plasty. |
![]() |
![]() |
obr. litmonka – šablona pro 3D omalovánky – dopravní značka |
obr. 3D omalovánka – dopravní značka vytvořená 3D perem |
Po ztuhnutí se objekty z podložky odstraní a fungují jako samostatný předmět.
![]() |
obr. Dopravní značka vytvořená z šablony 3D perem |
![]() |
![]() |
obr. kytička vytvořená 3D perem | obr. postavička vytvořená 3D perem |
![]() |
![]() |
obr. cedulka vytvořená 3D perem | obr. postavicka královny vytvořená 3D perem |
Výhodou je, že takovéto objekty mají pravidelné tvary, i když menší dítě nedokáže jednotlivá políčka přesně vybarvovat (zvýšené okraje děti vedou a brání jim, aby přetahovaly).
![]() |
![]() |
obr. vyplňování prostoru mezi hranami šablon (Litmonek) | obr. rovné (pravidelné) tvary 3D omalovánek |
Další výhodou je, že díky podložce ať už děti vybarvují / vyplňují políčka jakkoliv neobratným způsobem, na lícové straně mají předměty vždy krásný rovný povrch včetně zřetelných detailů.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
obr. rub a líc vyplněných 3D | omalovánek |
3D prostorové objekty
3D omalovánky mohou tvořit určitou skládačku, ze které se po vyplnění a sejmutí z podložky složí a 3D perem pospojuje 3D objekt.
![]() |
![]() |
obr. prostorové 3D objekty | vyrobené 3D perem |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
obr. vyplněná 3D omalovánka, složená a 3D perem spojená kostka |
Děti si samy mohou tímto způsobem vyrobit např. nábytek pro panenky podle svých představ, tak jak si přejí. Nebo ho mohou kdykoliv ho vyměnit, změnit barvu a nemusí být závislé na tom, co se zrovna prodává.
![]() |
![]() |
obr. prostorové 3D objekty vyrobené 3D perem |
Tematické 3D omalovánky
Šablony pro 3D omalovánky mohou být obecné, nebo připravené pro různé tradiční příležitosti. Děti tak mohou na konci roku například vybarvovat vánoční ozdoby na stromeček k vánoční besídce ve školce nebo pro použití doma.
![]() |
![]() |
![]() |
obr. litmonky a 3D omalovánky tematických (vánočních) ozdob pro výrobu 3D perem |
Práce s 3D pery a osvojování si Klíčových kompetencí (kompetence v učení, kompetence k řešení problémů). Rychlost tečení plastu z 3D pera je nastavitelná, takže s ním mohou zacházet jak mladší, tak i méně manuálně zručné děti. Na druhou stranu tím, že snahou je vyplnit stále proudícím roztaveným plastem příslušné barvy konkrétní plošku obrázku, motivuje 3D pero děti plánovat a interaktivně reagovat. To tradiční práce s pastelkami nevyžaduje, a proto mohou děti klasické omalovánky po určité době na rozdíl od 3D pera přestat v tomto cvičení podněcovat. |