(protože slovo „uvědomělý“ už zdiskreditovali komunisti)?
Existuje řada definic a pokusů o přiblížení, ale já bych Conscious Capitalism přirovnal ke včele.
"Honey bee (Apis mellifera)" by Charlesjsharp - Own work. Licensed under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons. |
Včela získává potravu pro sebe a další členy roje tak, že sbírá nektar a pyl z některých rostlin. Současně tím ale opyluje tyto rostliny. Tím přispívá, pomáhá naplnit zájmy a cíle ostatních podle tzv. „Stakeholderovského konceptu“.
Aby tento Stakeholderovský koncept fungoval lépe, každý člen k němu nějakým způsobem přispívá:
Ale nyní k jednotlivým definicím.
Wikipedie ho definuje jako:
Conscious Capitalism (conscious firmy, lidé) představují ti, kteří si uvědomují dopad svých aktivit a zavádění pravidla, která jsou ku prospěchu lidem i prostředí. Hnutí „vědomého“ podnikání v USA, který se vyvinul ze Společenské odpovědnosti firem, usiluje o podnikání založené na těch ekonomických hodnotách, které reprezentují sociální a environmentální hlediska, jak na globální, tak na lokální úrovni. Tato snaha směruje k obchodním modelům nevytvářejícím „zisk za každou cenu“, k vědomé spotřebě, k sociálně odpovědnému investování.
Ve Velké Británii a asi i v jiných státech se vytvořil alternativní myšlenkový přístup, který se snaží ztvárnit „vědomé“ podnikání spíše než jako věc, kterou lze kategorizovat, jako spíš proces obsahující všímání si, sebeuvědomování, uvědomování si smyslu, praktikování a vztahy.
Zdroj:Wikipedie - Conscious Capitalism http://en.wikipedia.org/wiki/Conscious_business
John Mackey zakladatel firmy Whole Food Market a autor knihy Conscious Capitalism vysvětluje „Vědomý kapitalismus“ založený na Stakeholderovském konceptu jako určitou stavbu, složenou z určitých základních kamenů.
Tyto kameny jsou velice podobné s indikátory charakterizujícími sociální podnikání, které se připravuje u nás.
Higher Purpose neboli vyšší smysl, poslání firmy. Vedle dosahování zisku by vědomý kapitalista/podnikatel měl svým produktem/službou ještě pomáhat naplňovat vyšší cíle (smysl), řešit nějaké celospolečenské problémy – např. sociální, kulturní, environmentální. U nás se tento Higher Purpose označuje jako „Veřejně prospěšný cíl. Více si ho vyšším smyslu, či poslání povíme v samostatné kapitole. |
|
Conscious Culture and Management - Vědomá kultura a řízení firmy, kde jde o to, jaké mezilidské, pracovní a manažerské procesy jsou ve firmě nastaveny. V jakém postavení jsou zaměstnanci, v pozici partnerů (někdy i drží akcie firmy), spolutvůrců úspěchu firmy. To je dnes "mít radost z práce" takový luxus?
Není tím myšlena existence odborů a hájení zájmů zaměstnanců i za cenu nezdaru firmy, ale když lidi práce baví, přicházejí sami s nápady a inovacemi vytvoří konkurenční výhodu oproti konkurenci se stresujícím pracovním prostředím. |
|
Conscious Leadership - Vědomé přirozené vůdcovství je dalším úhelným kamenem Conscious kapitalismu. Ono se to samozřejmě pozná, jestli firma se chce svést na módní vlně, případně se přiživit na zakázkách nebo to se změnou přístupu v podnikání myslí opravdově. Chce se mi napsat upřímně, ale nemůžu. Někdo nám toto slovo na několik let naprosto dehonestoval. Nicméně přísloví říká. „Kdo chce zapalovat, musí sám hořet“. Podnikat v conscious podniku není jednoduché a úloha lídra je pro to velmi zásadní. Samozřejmě mu v tom pomáhá trvání na poslání, vyšším cíli. V procesu zavádění inovace na trhu je pozice „šampiona“, který má podnikatelského ducha, obhajuje hodnoty a jejich důležitost, vysvětluje (artikuluje) hlavní myšlenku a hledá další potenciál. Tyto úkoly by měl zastávat Conscious lídr, protože odolávat trade-off přístupu (nevyměnit poslání za lepší ekonomické výsledky) bude každodenním chlebem lídra. V samostatné kapitole zaměřené na tento základní kámen CC si ukážeme zajímavé příklady, jak naopak silná důvěra ve vyšší smysl a úspěšnost těchto postupů naopak vytváří nové příležitosti pro byznys. |
|
A na vrcholu této stavby je Stakeholderovský koncept – integrace všech stakeholderů do conscious tzv. „dodavatelsko-odběratelských vztahů“ jehož schéma Porter nazývá 5 konkurenčních sil v podnikání.
Případně, když se lidé ptali zakladatele a CEO Southwest Airlanes, Herba Kellehera, jak dokáže po desítky let udržovat tak srdečný vztah s odbory, prý odpověděl: „Prostě jsem se k nim choval, jako by to byly lidské bytosti“. |
Pro pokračování se musíte přihlásit