Stakeholderovský koncept– Vztah k Místní komunitě |
Další zainteresovanou skupinou, kterou by měla firma vnímat je místní komunita.
Každá firma rozděluje jednotlivé zainteresované skupiny (stakeholdery) do vnitřního a vnějšího kruhu.
Primární charakteristikou toho, podle čeho firma podnikající podle principu Conscious Capitalism jednotlivé skupiny zařadí do svého vnitřního kruhu, by měla být ochota dobrovolně se zapojit do vzájemných obchodních vztahů na základě oboustranné výhodnosti.
Co se týče Místní komunity ta je považována za hlavního Stakeholdera vnitřního kruhu vedle zákazníků, zaměstnanců, investorů, dodavatelů a Životního prostředí.
Podnikání jako občanství
Vhodná metafora pro patřičnou roli byznysu ve společnosti je podle autorů knihy Conscious Capitalism občanství.
Firma fungující v Conscious byznysu se chová jako odpovědný občan v komunitě. Podle svých možností (infrastrukturní kapacity, intelektuální kapitál) se podílí na řešení, se kterými se potýkají komunity na místní, národní a potenciálně globální úrovni.
Nicméně nejprve je třeba zdůraznit, že hlavním způsobem, jak podnikání podporuje komunitu, je přes nepřeberné množství daní a poplatků.
Bohužel dost dlouho bylo podnikání vnímáno v porovnání s nevládními organizacemi a veřejnou správou jako to méně ctnostné a to jen proto, že firma usiluje o zisk a oni usilují o společenské dobro.
Firmy vytváří neskutečné hodnoty pro všechny své stakeholdery a ti jsou součástí společnosti. Takže dohromady jsou firmy největším tvůrcem hodnot na světě. Mnohem větší než stát a občanský sektor dohromady. Obě strany jsou zcela závislé na prosperitě a zdraví podnikatelského sektoru jako jediného zdroje daní a poplatků.
Když odhlédneme od tohoto obecného pohledu, je ale běžné, že firmy podnikající podle principů Conscious Capitalism spolupracují s místními občanskými, nevládními organizacemi (NGO), zejména pokud se tyto zaměřují na aktivity, které se týkají jejich "core byznysu".
Proto vedení firem podporuje své zaměstnance, aby se zapojili do práce v místní komunitě.
Pokud by „Conscious firma“ chtěla mít dobrý vztah s místní komunitou,
Pokud má firma dobře nastavený vyšší cíl (Higher purpose), že rezonuje i v širší veřejnosti, lze prací s místní komunitou opět na principu win-win podpořit i svůj vlastní byznys.
Firma Whole Food Market se snaží podpořit zdravé stravování na základních a středních školách. Spolupracuje se zainteresovanými školami na tvorbě receptů, které mají větší podíl místních potravin, propojuje školy s dodavateli čerstvých potravin. Vzdělává učitele a studenty o zdravé výživě, vytváří i studijní materiály o zásadách zdravého stravování a na tom spolupracuje i s dalšími organizacemi.